domingo, 20 de octubre de 2013

Lagartijas Tiradas al Sol estrena "Montserrat" en Girona

La companyia mexicana Lagartijas Tiradas al Sol va tornar al festival de tardor Temporada Alta de Girona amb la producció Montserrat, una obra en què Gabino Rodríguez, creador, director i intèrpret del muntatge, investiga el passat de la seva mare, una costa-riquenya de pare català a qui amb prou feines va conèixer. 
Segons va explicar ahir l'autor durant la presentació de l'obra, en un acte a Barcelona, Montserrat es tracta d'un monòleg acompanyat de suport gràfic, música i ball, en què ell mateix remunta la seva pròpia història familiar per "redescobrir la seva mare", que suposadament va morir quan Rodríguez tenia sis anys. "L'obra neix en un moment en què vaig descobrir que l'acta de defunció de la meva mare va ser falsificada i, a partir d'aquí, vam començar a treballar a com fer d'aquest fet una narració", va explicar Rodríguez, únic protagonista d'un espectacle en què explica part de la seva pròpia vida. 
 Entre realitat i ficció De la seva banda, Luisa Pardo, col·laboradora artística del muntatge, va explicar que Montserrat torna a "fer qüestionar la frontera entre el que és real i el que és ficció en la mateixa realitat, a qüestionar-se les mentides de la realitat", una realitat convertida en una obra en què l'actor també forma part de la història. Montserrat, que es va estrenar a Mèxic aquell mateix any i ara es presenta en el cicle Connexió Iberoamèrica del festival Temporada Alta, forma part de la trilogia La invenció dels nostres pares
També integren aquesta trilogia El rumor de l'incendi, obra que es va poder veure també en Temporada Alta el 2011 sobre les guerrilles mexicanes i la vida de Margarita Urías, mare de Luisa Pardo, membre de la companyia, i Se rompen las olas, una estrena de Mariana Villegas sobre la relació dels seus pares. Lagartijas Tiradas al Sol és una companyia creada el 2003 per Luisa Pardo i Gabino Rodríguez amb la intenció de fugir del principal corrent teatral mexicà i iniciar una investigació cap a un teatre amb una estructura teatral "més democràtica" en què els "actors no quedéssim relegats a interpretar textos sense tenir elecció", van comentar els fundadors. Seleccionar històries del seu passat i la seva recreació a l'escenari forma part del principal treball de la companyia, interessada en un teatre on la història, la biografia i la documentació siguin els protagonistes. El cicle Connexió Iberoamèrica és una proposta de Temporada Alta i Iberoescena, un programa internacional en el qual participa l'Institut Nacional de les Arts Escèniques i la Música d'Espanya, per construir ponts entre el teatre europeu i l'iberoamericà.

No hay comentarios: