martes, 30 de noviembre de 2010

ACC1Ó, foment empresarial a Mèxic

ACC1Ó es un proyecto institucional catalán que busca la implantación de las empresas catalanas en más de 35 oficinas repartidas por el mundo. Entre ellas, en México, donde Catalunya y el empresariado catalán han tenido una presencia continua durante los últimos años. Hemos querido hablar con los responsables de esta oficina gubernamental para que nos expliquen sus tareas y proyectos:

Què és ACC1Ó? Quins són els seus objectius principals?
ACC1Ó és l’agència de suport a la competitivitat de l’empresa catalana, i està adscrita al Departament d’Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya. Està especialitzada en el foment de la innovació i la internacionalització empresarial i compta amb una xarxa de 35 oficines arreu del món.
ACC1Ó treballa per assolir els següents objectius:
• Incrementar la productivitat de l'empresa catalana i l'eficiència de la innovació, la tecnologia i el talent.
• Millorar el posicionament dels productes i dels serveis de Catalunya en els mercats internacionals.
• Augmentar el nombre d'empreses i de productes catalans de caràcter internacional. Més informació a www.acc10.cat

Perquè la Generalitat té tant d’interès en Mèxic? Des de quan hi teniu presència?
L’interès d’ACC1Ó a Mèxic ve donat per la demanda de les empreses catalanes, que durant els últims anys han mostrat, de manera general, un interès molt actiu en mantenir relacions comercials amb Mèxic. En aquest sentit, ACC1Ó disposa d’una eina privilegiada per fer possible i ampliar l’abast del seu projecte: la seva xarxa de 35 Centres de Promoció de Negocis ubicats arreu del món, en localitzacions estratègiques. Des d’aquestes oficines, ACC1Ó aconsegueix detectar i treure profit de les oportunitats de negoci que sorgeixen globalment, però per a les que cal una proximitat i un coneixement local expert. Aquesta xarxa, multicultural i multidisciplinària, impulsa la connexió de l’empresa catalana al món. El Centre de Promoció de Negocis de Mèxic DF es va obrir l'any 1989 i està situat a l'avinguda Insurgentes Sur. L’equip d’ACC1Ó a Mèxic està format per un equip de 5 professionals.

Per a seguir llegint l'entrevista, cliqueu a Más Información

Quins són els projectes als quals heu donat suport?
Des de la creació de l’oficina a Mèxic, ACC1Ó ha donat suport a més de 450 projectes empresarials de sectors molt variats, però destaquen els projectes industrials (sobretot maquinàries), els de consum (alimentació i begudes, tèxtil), els farmacèutics (aplicacions per humans i aplicacions veterinàries), i darrerament els de software/media i medi ambient.
Des de l’any passat, l’oficina d’ACC1Ó a Mèxic, a més dels projectes d’empreses amb objectius comercials, també treballa en la promoció de Catalunya com a destinació d’inversions empresarials, així com en projectes de transferència tecnològica entre ambdós països.

Quin tipus d’empresa s’estableix a Mèxic? Són grans o petites empreses?
El perfil de les empreses catalanes que s’implanten a Mèxic no es pot classificar com empreses petites o grans, ja que en els 2 casos trobem exemples exitosos. En general, però, les empreses petites fan una implantació a nivell comercial i les empreses grans, una vegada treballat el mercat, solen fer un pas més enllà i ampliar la seva implantació a productiva. Però, com deia, no es pot fer una classificació ja que ens trobem casos d’empreses petites/mitjanes que després d’uns anys de vendes estables i continuades, s’han establert productivament (algunes amb partner local i d’altres sense).

El mercat mexicà es atractiu per les empreses catalanes? I a l’inrevés?
Existeixen 3 variables bàsiques que fan que Mèxic sigui una destinació molt atractiva a nivell comercial per les empreses catalanes: cultura similar, idioma comú i volum de mercat. El fet de tenir una tradició cultural propera (tot i que es important remarcar que existeixen diferències), un idioma comú que facilita la comunicació a l’hora de fer negocis, i un mercat de 110 milions d’habitants, fa que les empreses catalanes decideixin moltes vegades començar “las Americas” per Mèxic. I en general no s’equivoquen ja que la receptivitat del producte català és normalment molt bona.
La proximitat als Estats Units també es valorada per les empreses catalanes, sobretot a l’inici del seu plantejament estratègic d’entrada per Mèxic, però són poques les que finalment treballen el mercat dels EUA des de Mèxic (ja que el propi mercat mexicà per si sol ja abasteix les expectatives de les empreses catalanes). L’existència d’un acord amb la UE que gairebé ha eliminat tots els aranzels (queden alguns, en temes estratègics) augmenta encara més l’atractiu del mercat mexicà.
Pels mexicans, Catalunya és considerada una via interessant d’entrada a Europa.

El vostre epígraf és: competitivitat per l’empresa. Com feu que aquesta competitivitat millori?
ACC1Ó treballa per a l'empresa tant de manera individual com col•lectiva. En l'àmbit individual, l'agència destaca per oferir atenció a les necessitats reals dels diferents perfils d'empresa i de projectes. El servei d'orientació dissenya conjuntament amb l'empresa un itinerari adaptat al seu projecte i a les seves necessitats. Així mateix, disposa de serveis personalitzats en innovació, en R+D, en emprenedoria de base tecnològica, en mercats exteriors i en qualsevol fase del procés d'internacionalització.
En l'àmbit col•lectiu, dóna resposta a les principals necessitats competitives de grups d'empreses, ja sigui a través de lògiques sectorials i territorials, o a partir de reptes compartits.
Pel que fa al les activitats concretes del Centre de Promoció de Negocis d’ACC1Ó a Mèxic, igual que la resta d’oficines d’ACC1Ó a l’exterior, dóna suport a l’empresa catalana en qualsevol de les seves fases del seu procés d’internacionalització a Mèxic, sota projectes personalitats, oferint serveis d’acord a les necessitats de cada empresa. Així, realitzem per les empreses catalanes des d’estudis de mercat per conèixer de primera mà la realitat del sector (quina competència hi ha, com està posicionada, quines oportunitats reals té l’empresa catalana, etc), com cerca de canals de comercialització o aprovisionament, cerca de distribuïdors/socis o agents, fins assessorament en constitucions d’empresa a Mèxic i serveis de recerca de personal, entre d’altres serveis, amb l’objectiu de facilitar a les empreses catalanes la seva presència en els mercats internacionals.

No hay comentarios: