martes, 14 de marzo de 2017

Mexicans guanyadors de premi internacional de DespertaLab

Ja es coneixen els guanyadors de la 3a edició del Cicle de creació escènica DespertaLab, resultat de la unió de la beca Desperta de la Nau Ivanow i del cicle Atrium Lab de la Sala Atrium. En aquesta tercera edició, el jurat format per Jordi Bordes (crític de teatre), Raimon Molins (director Sala Atrium), Llàtzer Garcia (dramaturg i director de teatre) i David Marin (director Nau Ivanow) ha decidit que els guanyadors són la companyia The Mamzelles, que ha obtingut el primer premi amb l'espectacle Mafia. Aquesta distinció els oferirà com a novetat la possibilitat de viatjar el mes de setembre de 2017 a la Muestra Estatal de Teatro de Jalisco. 

El segon premi és per a la companyia Third Arrangement amb el projecte Komet. El premi internacional, una de les novetats de la convocatòria 2017, se l'ha endut Juana Inés, un treball d'investigació col·lectiva dels grups Teatro Estudio TEES i Teatro Nómada, tots dos de Jalisco (Mèxic). 

A través del Cicle de creació escènica DespertaLab es posa a l'abast dels artistes i companyies l'espai i les condicions tècniques adients per a la creació, la producció, la comunicació-difusió i l'exhibició d'una obra teatral. L'objectiu del cicle és donar suport als creadors i les companyies en el procés de creació de les seves obres i contribuir a la seva entrada en les xarxes professionals de difusió i exhibició artística. 

SOBRE ‘MAFIA', DE LA COMPANYIA THE MAMZELLES 
Som en alguna part de la Calàbria de final dels anys 80, en una ciutat vella, la nit abans del casament de la filla petita de Salvatore Maritzzo, un dels homes més violents d'Itàlia. Les quatre germanes Maritzzo i la seva àvia, esperen una trucada. En lloc d’això, piquen a la porta: Salvatore Maritzzo és mort. Ara, les germanes s'han quedat soles, i dins la Ndrangheta o et mous o et maten. Però les germanes Maritzzo no estan disposades a morir. 

Així és com aquest grup de dones, que fins ara havien viscut a l'ombra de les vides excitants i violentes dels seus marits i familiars, viuran un autèntic procés d'alliberació i autoconeixement. Aquest esdeveniment les durà a rebel·lar-se en contra d'un dels exemples més evidents de Patriarcat i masclisme que existeix avui dia: la Ndrangheta. 

'JUANA INÉS', DE TEATRO ESTUDIO TEES i TEATRO NÓMADA DE JALISCO (MÈXIC)

És un treball de recerca col·lectiva que desenvoluparà una companyia jove tot i que consolidada, que ha anat creixent amb muntatges de textos com El Pelícano i en els quals sempre ha existit la recerca de les formes. És un treball d'absoluta creació, que té com a gran tema la violència de gènere a partir d'una figura important de la literatura hispànica de la qual mai es parla prou, com és Sor Juana Inés de la Cruz.