domingo, 24 de noviembre de 2013

Un alumno de la UOC desarrolla un reglamento contra el bullying en Tamaulipas

Un alumno del máster de Conflictologia de la UOC, José Ives Soberón, ha desarrollado y promovido un reglamento pionero en México contra el bullying, aplicable a campus universitarios. El proyecto es el primero que funciona usando la mediación como herramienta para atender los problemas derivados del asedio escolar y de los conflictos entre alumnos y profesores. 
Amb onze anys d'experiència en el camp de la resolució alternativa de conflictes, l'estudiant José Ives Soberón ha engegat el Reglament de prevenció i atenció de l'assetjament escolar, en el marc d'una prova pilot per a frenar l'assetjament a les aules de la Universitat La Salle campus Victoria de l'Estat de Tamaulipas (Mèxic), on s'havien detectat casos de bullying físic, psicològic i a les xarxes socials. A la vista dels bons resultats obtinguts per l'aplicació del reglament antiassetjament a la Universitat La Salle, un grup de diputats ha presentat davant el Congrés la Llei per a la prevenció de la violència en l'entorn escolar. Recentment, l'estat de Tamaulipas ha aprovat aquesta iniciativa legislativa que regula l'aplicació d'una reglamentació contra el bullying a les escoles i universitats de la regió. 

L'objectiu del projecte consistia a implantar un protocol d'actuació contra l'assetjament escolar als centres d'ensenyament, elaborar un reglament específic i promoure la mediació com a eina per a transformar i solucionar pacíficament els conflictes escolars i prevenir el bullying. Un 50% menys d'assetjament escolar, amb mediació Soberón va presentar els resultats del projecte en el treball final de màster Centro de Mediación Escolar. Su impacto para frenar el bullying. L'estudi, que va tenir el suport dels estudiants de Mediació de la llicenciatura de Dret de la Universitat La Salle, va llançar unes xifres sorprenents i de molta repercussió. Després de la creació del Centre de Mediació Escolar i de l'aplicació del reglament al centre universitari analitzat, es van reduir un 50% els casos d'assetjament escolar i es van atendre satisfactòriament mitjançant mediació un 80% dels casos de bullying. Una altra de les dades que es desprenen de l'anàlisi, com ha indicat José Ives Soberón, és que «contràriament al que es podia pensar, el bullying no solament té lloc entre els nois més joves sinó també entre universitaris». Classe social, trets físics i preferències sexuals Segons la informació facilitada, cada semestre es denuncien com a mínim cinc casos de bullying, la major part de discriminació classista, a les escoles de Tamaulipas. L'origen de l'assetjament a les aules se sol donar per raó de les característiques físiques dels nens o de l'estatus socioeconòmic. A les universitats, a més, el problema del bullying també té a veure amb les preferències sexuals de l'assetjat. 
El mètode de pacificació dissenyat per l'investigador mexicà permet als estudiants involucrats en un conflicte de bullyingaconseguir empatia entre ells perquè puguin entendre el que passa la víctima de l'assetjament, quins efectes genera l'agressor en la víctima i què necessita per a plegar de tenir aquesta conducta. «Així mateix, la víctima aconsegueix entendre la vida de l'agressor i les seves motivacions, donar-li suport en el seu cas i perdonar-lo», ha explicat Soberón. Projecció professional del màster «El projecte de José Ives Soberón és una mostra de les possibilitats de creixement i projecció professionals que comporta estudiar el màster de Conflictologia de la UOC», ha assenyalat Xavier Pastor, coordinador del màster. 
Per a José Ives Soberón, estudiar el màster ha comportat «adquirir coneixements teòrics més amplis sobre la conflictologia i analitzar més profundament els conflictes, des dels factors, causes i efectes fins als mètodes per a encarar-los». Soberón es va decidir a estudiar a la UOC, malgrat viure en un altre continent, perquè la plataforma d'estudi li permetia «tenir plena mobilitat per a atendre les meves qüestions personals: treball, esport, etc.». Eduard Vinyamata, director del Campus per la Pau de la UOC, ha destacat que els programes de Conflictologia de la UOC «et preparen per a la pràctica professional des de totes les aplicacions de la resolució de conflictes». «Oferim formació en conflictes familiars, comercials, socials, polítics, internacionals i armats, i facilitem la realització de pràctiques, la preparació de programes de recerca i el desenvolupament de projectes professionals propis», ha informat. Una motivació personal Hi ha unes quantes raons per les quals José Ives Soberón va decidir començar aquest projecte, entre elles el fet d'haver experimentat bullying en la seva pròpia carn i l'augment d'aquesta mena de conductes en la societat, agreujades per l'ús de la tecnologia i les xarxes socials. José Ives Soberón ha instat totes les persones, organismes, entitats i institucions a reproduir el projecte contra el bullying: «Segons l'OCDE Mèxic, un de cada sis nens que pateixen assetjament escolar tria el suïcidi. Si això no és una crida a fer-hi alguna cosa, no sé què és el que ho pot arribar a ser».

No hay comentarios: