jueves, 15 de noviembre de 2012

Una tesis compara el turismo de Cancún y Lloret

El trabajo del colimense Carlos Mario Amaya, un profesional con dilatada experiencia en el sector turístico de Colima, doctorado en la Universitat de Girona, hace una comparación entre Cancún y Lloret. Este es el reportaje de la Universitat de Girona sobre ello.
La Facultat de Turisme de la UdG és un referent internacional. Ens ho diu la internacionalització dels estudiants que la integren. També, el fet que coordini un Màster Erasmus Mundus de la UE. Detalls com aquest van atraure Carlos Mario Amaya, un professional amb una dilatada experiència professional en el sector del turisme a Colima, i que mantenia una estreta relació amb la universitat de la seva ciutat. No endebades, havia participat en la creació de l’oferta acadèmica en turisme a la Universidad de Colima i, més endavant, en el desenvolupament dels estudis de postgrau. 
Després de doctorar-se per la UdG, ha tornat a Colima i treballa en el document curricular d’un doctorat interuniversitari en estudis turístics per al seu país, Mèxic, entre les universitats de Aguascalientes, Guanajuato y Quintana Roo. Amaya recorda que va arribar a Girona l’any 2009, que ho va fer amb la seva família i que, de seguida, “vam tenir l’oportunitat de conèixer persones excel·lents amb les quals vam establir amistat, tant amb els professors de la universitat com amb els gironins”. Un cop va entrar en contacte amb els que haurien de dirigir-li la tesi, els Drs. Ramon Palau, Jaume Guia i Santiago Forgas, va decidir centrar la seva recerca en l’estudi dels processos de lleialtat del consumidor en les destinacions de sol i platja, i estudiar els casos de Lloret i Cancun i comparar-los. 
Seguir leyendo en Más Información

La tesi de Carlos Mario Amaya ha analitzat les destinacions turístiques de sol i platja de Cancun i Lloret i les ha comparat. L’objectiu que es proposava el defineix com un intent de “dissenyar i validar de manera empírica, en destinacions turístiques de sol i platja, un model conceptual composat per la imatge del país, imatge de destinació turística, qualitat, consciència de marca, associacions de marca, valor percebut, satisfacció i lleialtat”. Segons el seu autor, el treball aplica de forma innovadora un conjunt de conceptes del màrqueting, que s’inicia amb l’anàlisi dels treballs acadèmics sobre dos dels temes que Amaya considera claus en la recerca: primer, el turisme de masses, en la seva modalitat de sol i platja i, després, l’estudi de les destinacions turístiques i els seus mecanismes de gestió. Entre d’altres aspectes, aborda el concepte de marca de país i la seva connexió amb la imatge de destinació turística. 
De tota manera, el que considera l’aportació més original de la recerca és la inclusió del capital marca de destinació turística aplicada a destinacions de sol i platja, perquè és una característica essencial per aconseguir la lleialtat del consumidor. Explica que “malgrat que el màrqueting no inclou la satisfacció en el concepte capital de marca, es va incloure per la seva condició d’antecedent necessari de la lleialtat i subsegüent a la qualitat”. Per al treball de camp va realitzar mil dues-centes enquestes que van servir per contrastar el model teòric proposat, el qual va servir per identificar diferents rutes a través de les què les variables incloses a l’estudi influeixen en la lleialtat afectiva (preferència per...) i conativa (intenció de...) dels visitants de la destinació turística. 
Un cop validat el model, objectiu primordial de la tesi, els resultats han abocat diferents conclusions, una de les quals, planteja el desgast que han patit Lloret de Mar i Cancún durant les dècades d’operació com a destinacions turístiques de sol i platja, “la qual cosa incideix de manera negativa en la lleialtat dels visitants”, assegura. Com a alternatives al desgast, Amaya proposa parar més atenció a factors com la protecció del medi ambient, la millora del paisatge urbà i el conreu de les relacions entre la població local i els visitants. Per a una etapa posterior, la intenció és aplicar el model en unes altres destinacions i a una escala de mostra superior. Carlos Mario Amaya destaca que els resultats de la recerca són de gran interès per al turisme mexicà, “per la influència que els professors exercim sobre els nostres estudiants, els quals, en el futur, seran els encarregats de la gestió turística del nostre país”.

No hay comentarios: