viernes, 7 de enero de 2011

Rodrigo López, un mexicà als castellers de Sant Cugat


Los mexicanos son personas que se adaptan con facilidad ahí donde van. Sin perder la esencia de sus raíces, saben compaginar lo que les une con sus compatriotas mexicanos, con lo que los acerca a sus nuevos vecinos. I els castellers, aquesta expressió cultural que ha esdevingut Patrimoni immaterial de la Humanitat, és un espai adient per a fer-ho.

Quan vas arribar a Catalunya?
Vaig arribar aqui a Catalunya fa cinc anys i pocs mesos, com a reagrupat familiar per part de la meva mare que ja vivia aqui un parell d'anys abans, els primers dos anys vivint a Barcelona i els darrers ultims tres anys vaig arribar a Sant Cugat.

Qué es lo que más te atrae de la cultura catalana?
Me atrae el hecho de que es algo que no había visto antes, es tan singular y único que llama la atención por si mismo, esto es lo que más me llama la atención, sales de la zona de influencia catalana y no encontrarás en ninguna parte castellers, sardanes, bastons, diables, lo único que conozco son agrupaciones de gigantes en zonas del país vasco e incluso en otras partes de Europa como en Bélgica.

Trobes a faltar Mèxic? Algun elemento cultural en concreto?
Si, és una pregunta que no cal ni fer-la, sempre trobaré a faltar el meu pais sigui on sigui, allá hi tinc gran part de la meva familia i diria amics, peró ara mateix, el fet de ser casteller comporta viatjar per tot el pais i conèixer un munt de gent de la colla i d'altres ciutats, al final no em puc queixar de no estar mal acompanyat.
El elemento cultural que extraño por sobre de todo es la comida, por que el mexicano no come para vivir, vive para comer, de ella hemos creado un modus vivendi, y que se ha vuelto cultura en sí misma y de la comida mexicana,  la Poblana, ya ni te cuento, soy adicto a las cemitas, los molotes, y como siempre, no hay quien iguale el pozole de la Abuela al estilo Guerrerense!

Seguir llegint a Más Información


¿Porqué escogiste los castellers?
R- No creo que yo haya elegido a los castellers, más bien al contrario, estos me escogieron a mi y es así por que fue un hecho fortuito y casual, yo los conocía desde mis primeros años aquí, y alguna vez los había visto actuar para las fiestas de la Mercé, pero ni sabía su nomenclatura ni su procedencia ni su historia, solo que eran personas debían subir y bajar sin caerse y que son tipicos de Cataluña y hasta ahi llegabamos, pero hace dos veranos mientras iba de camino al centro de Sant Cugat para ver los preparativos de la Festa Major me encontré con los castellers locales que estaban haciendo un ensayo especial para preparar la actuación más importante que es justamente en la Festa Major, me pare para ver y curioso me acerque a uno de ellos para preguntarles como lo hacían y antes de darme cuenta ya me había puesto la faja y estaba en la base del castillo con las manos arriba y esperando que no se cayera, así empece.

Trobes que la cultura mexicana i la catalana tenen alguna cosa en comú?
Com he dit abans, la cultura catalana dificilment té similitud amb alguna altra cultura de fora, i trobo que la cultura mexicana está més enriquida per la influéncia castellana i les própies cultures mesoamericanes, peró si d'alguna cosa tenen en comú és la seva gent, que se sent tan orgullosa de poder fer-la i representar-la com a própia del seu país i que li dona la seva identitat, aquesta és la semblança que hi trobo, l'orgull de poder dir, sóc catalá és igual per a un mexicà.


Sant Cugat ha sido tradicionalmente lo que aquí llamamos el "rovell de l'ou". Como te sientes?
Bueno, sé a que te refieres, Sant Cugat tiene fama de ser un pueblo hecho a la medida de los Barceloneses más pudientes que la utilizaban para construir sus casas de verano y estar al lado del parque del collserola le impregna ese aire limpio que no se encuentra en la "gran ciudad", no te diré que no, en esta ciudad hay de todo y si, hay pijos o fresas o como los quieras llamar, pero tantos como los puede haber inmigrantes, familias sencillas, etc. Yo no me sentía a gusto los primeros meses, haber vivido en Barcelona los primeros dos años me hizo rechazar en un principio el hecho de encontrarme en otro ambiente, Sant Cugat es ciudad, pero se respira a pueblo y quieras o no, la verdadera diversión la encontraba en Barcelona, al final me vi envuelto por una piña de gente, literalmente, y de repente me encontré algo que me gustaba, que estaba aqui al lado y que me aporto nuevos compañeros, amistades, conocidos. Ahora simplemente me encanta, no hay día que no pasee por la calle y no me encuentre a alguien y me ponga a hablar un buen rato, me he integrado a esta ciudad plenamente y en gran parte, lo agradezco a los castellers y posteriormente a los diables.

Què en penses sobre la immersió lingüística en català a les escoles?
Crec que se'n vol fer d'una cosa tan lógica com és ensenyar els nens en la llengua del seu propi pais, política, i aixó no pot ser. Jo tinc una experiència molt personal amb el català, vaig arribar amb disset anys i havia de fer el batxillerat, i com que acabava d'arrivar, no coneixia ni entenia el català, peró si d'una cosa estic molt agraït és la paciencia i la comprensió dels professors i els companys de classe, les primeres setmanes es van fer les classes en castellà, només per mi i per que les entengués i així poc a poc van canviar a català. El meu primer professor de català em va recomanar llegir varis llibres de comtes curts per començar i al final vaig acabar llegint tirant lo blanc, i per sobre tot, va tenir la cura de no impossar la seva llengüa sinó adaptant-la per que jo pogués començar des d'un punt i aixó em va ajudar molt. Aquests aspectes de la educació a Catalunya molta gent no la entén, que no s'impossa rés, que el castellà no perilla, l'únic que es vol és que la llengua vehicular sigui la propia i la gent que no viu aqui o hi viu peró no el vol veure, no sap que aixó que es fa és enriquir la educació  dels nens i els ajudará molt i ho sé per experiencia, a aprendre d'altres llengües sense problemes, així ho veig jo, peró cadascú pensa el que vol i no li tractaré de fer canviar d'opinió com a mi no s'em va impossar el catalá.





No hay comentarios: